שלום אורח

פרשת השבוע

       

העצמה אישית ופרשת "כי תשא"     

מה בפרשה? 
תרומת מחצית השקל:
משה מצטווה לאסוף תרומה בסך מחצית השקל
מכל אחד מ
בני ישראל לצורך הקמת המשכן.
חטא העגל:  משה מקבל את
לוחות הברית ופונה לרדת מהר סיני,
אך בני ישראל הממתינים למרגלות ההר 40 ימים מתייאשים
ופונים אל
אהרן הכהן בבקשה: "קום עשה לנו אלוקים אשר ילכו לפנינו,
כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו".
משה יורד מן ההר, רואה את העגל ומיד שובר את לוחות הברית.
הוא הורס את העגל ושולח את בני
שבט לוי (שלא השתתפו בחטא)
להרוג את העובדים לעגל (3000 אנשים).
מה אפשר ללמוד מזה היום?
כל אחד מבני ישראל היה צריך לתרום מחצית השקל למשכן.
מדוע מחצית השקל ולא שקל שלם? החצי עשוי לסמל מספר דברים:
אנו רואים רק חצי מהתמונה האמיתית, בלי רוחניות אנו רק "מחצית",
הצורך בזוגיות מבטא רצון פנימי לחבר "מחציות" שונות. יש עזרה מלמעלה
אך אנחנו צריכים לעשות את "החצי שלנו", נוסף לכך אנו לא לבד בעולם
וכל אחד מאיתנו הוא חלק ממשהו שלם אחד.

בנושא חטא העגל, הפרשנים הקדמונים מדגישים בפנינו כי רוב בני ישראל
לא חטאו בחטא של עבודה זרה. הרמב"ן כתב כי הם רק רצו
"שיהיה להם במקום משה, מורה דרכם. וכיוון שראו העם את משה
(ברדתו מן ההר עם הלוחות), מיד הניחו את העגל ובעטו בו".
לפי זה מתברר שמרבית העם לא בגד חלילה באלוקים, אלא עשיית העגל
באה רק לצורך מורה דרך במקום משה שבטעות חשבו שנפטר.
עם זאת היה מיעוט קטן בעם, שלושת אלפים איש, שעבדו את העגל
לשם עבודה זרה ועל כן נענשו ונהרגו.
התאווה והשעבוד לעגל הזהב מייצגים מצבים גם היום,
3400 שנה אחרי עגל הזהב: שעבוד מוגזם לחומר, לכסף,
לקריירה, ללחץ חברתי. נטייה לסמוך על תרופות מהירות ועל פתרונות קסם.
הרצון "לעגל זהב" הוא חלק מן המאבק היום יומי של כל אחד מאיתנו.
אנו חיים בעולם מטעה של תחפושות גשמיות, אולם רק חיבור
ושימוש בפעולות רוחניות יכול לחזק אותנו,
לחסל הפרעות ולגרום להצלחות לאורך זמן.
שבת שלום.
רפאל כהן
.
(הכותב הוא מחבר הספר החדש "הפרשה בה נולדת".
רפאל כהן  
נחשב בין
מרצים מובילים בתחום החשיבה היצירתית.
מעביר
הרצאות מרתקות בנושאים שונים).

        

העצמה אישית ופרשת "תצווה"   

מה בפרשה?
בתחילת הפרשה מובא ציווי ל
משה (ששמו לא נזכר בכל הפרשה) לקחת שמן

לצורך הדלקת ה
מנורה
, ובהמשך מובא עיקרה של הפרשה:
הכשרת אהרון וכל הכוהנים, לרבות תיאור מפורט ומדוקדק של בגדי הכוהנים.

מה אפשר ללמוד מזה היום?
המילה "תצווה" או "מצווה" פירושה הפנימי הוא ציוות, חיבור.
לאיזה כוח אפשר להתחבר בפרשה הזו?
תשובה: לכוח ולאנרגיה שמייצג הכוהן הגדול.
הפרשה כותבת ומתארת בדקדקנות את בגדי הכוהן
כדי שאנחנו נוכל לגלות ולהתחבר לכל הדברים הפנימיים שהבגדים הללו מייצגים.
בגדי הכוהן מייצגים את תפקידו לכפר על חטאי העם, לברך אותם באהבה,
להשכין שלום ואחדות בין איש לרעהו, לעזור ולתת ללא גבול,
ולהעביר אליהם את אור הבורא בקדושה ובאיזון.
באמצעות המילים והאותיות שמתארות את בגדי הכוהן
יש לנו אפשרות השבוע להתחבר לכוח העצום
של אהרון הכוהן ולכוח שמייצגים ומגלים בגדיו.

"ואתה הקרב אליך את אהרון אחיך ואת בניו איתו ...
ועשית בגדי קודש לאהרון".
השבוע אנו יכולים להתחבר לקדושה של אהרון
ולכוח של האורים והתומים שנתנו תשובות אלוקיות, אמיתיות ונכונות.

על ידי קריאת הפרשה נוכל לקבל החלטות נכונות ואמיתיות בחיינו,
ונוכל להתחבר לכוח של הכוהן שמהותו נתינה,
עזרה לזולת והטמעה סביבתית של קדושה וטהרה.

מעניין כי במחקר גנטי שנמשך מספר שנים, נמצא גן משותף אצל כוהנים ללא הבדלי מוצאם. כ – 75% מהם נושאים ב –
dna
שלהם גן משותף בשכיחות גבוהה, כאשר אצל לא יהודים (או אצל יהודים שאינם כוהנים) נמצא הגן הזה בשכיחות של 5% בלבד.
הגן המשותף הזה נמצא רק בכרומוזום הגברי
y והוא מועבר בתורשה מאב לבן.
כוהנים בכל העולם נושאים בגופם את חותם הכהונה שהתחיל באהרון הכוהן הגדול.
פרשת  "תצווה" מאפשרת השבוע לכל אחד מאיתנו, ציוות וחיבור לכוחות של לבושי אהרון, ובעיקר חיבור לכוחות הפנימיים שהם מכילים ומייצגים. בגדי הכוהנים היו הכרחיים לעבודתם. אם הכוהנים היו עובדים כשמשהו ממלבושם חסר, הם היו חייבים במיתה. הבגדים אמנם גם הגנו עליהם, אך גם אפשרו חיבור וגילוי של כל היבטי הקדושה והברכה. השבוע נוכל להתחבר "לחליפת המגן"
של הכוהן ולמשוך ברכה והגנה אל חיינו ואל חיי הסובבים אותנו
.  שבת שלום. רפאל כהן.
(הכותב הוא מחבר הספר החדש "הפרשה בה נולדת"
.
רפאל כהן
 
נחשב בין מרצים מובילים בתחום החשיבה היצירתית.
מעביר
הרצאות מרתקות בנושאים שונים).



 

העצמה אישית ופרשת "וישב"

        

מה בפרשה? 

עיקר הפרשה: נפילותיו ועליותיו של יוסף. לאחר חלומותיו המתנשאים של יוסף, מוכרים האחים את יוסף לישמעאלים שהיו בדרכם מצרימה, מכתימים את כותנת הפסים שלו בדם עזים ומביאים אותה ליעקב, שמתאבל כי "חיה רעה אכלתהו".

מה אפשר ללמוד מזה היום?

כוח העשייה  בעולם העשייה איננו יכולים להרשות לעצמנו לשבת בבטלה ובשאננות. יעקב חשב לשבת בשלווה, אך התנהגותם של בניו גרמה לו לצאת משלוותו עד כי סבל סֶבֶל רב על "פטירתו" של יוסף.

אנו למדים מכך כי מצב של שאננות, שגרה וציפייה שהכול יישאר על מי מנוחות לא יוכל להימשך זמן רב, ובמוקדם או במאוחר אנו נעמוד בפני ניסיונות שייאלצו אותנו לקום מן הישיבה הנוחה (שם קוד: "וישב"), להתעורר ולעשות מעשים.

עלינו לבחון את התנהגותנו כל הזמן, להיות ערניים ולנסות לשפר ולהשתפר. מי שקופא על שמריו ומנסה רק לשמור על הקיים, בעצם קובע את נסיגתו לאחור.

כוח התיקון  בפרשת "תולדות" למדנו כיצד יעקב שוחט גדיי עזים, מביא אותם לרבקה שמכינה ליצחק מטעמים ובכך הוא מרמה וגונב לעשו את ברכתו. עשרות שנים לאחר מכן, בפרשת "וישב", בניו של יעקב מרמים אותו: "וישחטו שעיר עזים ויטבלו את הכותונת בדם... ויביאו אל אביהם ויאמרו זאת מצאנו, הכר נא הכותונת בנך היא אם לא".

מכאן אנו למדים כי כל דבר שאנו עושים חוזר אלינו מידה כנגד מידה.

כל אחד מקבל בסופו של דבר בדיוק את תוצאת מעשיו גם אם לא תמיד אנו מבינים זאת, או אם לעתים זה חוזר אלינו בלבושים שונים ורק עשרות שנים אחר כך.

כוח החלומות  בגיל 17 יוסף חולם להיות מלך, ולמרות כל הניסיונות והקשיים בסופו של דבר הוא מגשים את חלומו, הוא נהפך להיות משנה למלך מצרים ועל פיו יישק דבר. התהליך רצוף ירידות וקשיים רבים: הוא נזרק לבור, נמכר לעבד, נכנס לבית הסוהר, אבל בסופו של התהליך חלומותיו מתגשמים.

ספר "הזוהר" מסביר כי כשאדם חולם חלום והוא רוצה לספר על חלומו, עליו להיזהר ולספר רק לאנשים שאוהבים אותו ורוצים בטובתו, ובכל מקרה "כל החלומות שבעולם הולכים אחר פתרון הפה", כלומר הפירוש שנותנים לחלום באמצעות הדיבור, יש לו כוח אדיר להשפיע על קיומו במציאות, ולכן תמיד כדאי לתת פירוש טוב וחיובי .

יוסף חי את חלומו בכל רגע ורגע ומחכה להזדמנות. אדם שלא מוותר, זוכר את חלומו ומטפח אותו אפילו במשך שנים – סופו שיצליח להגשים את חלומו.

שבת שלום. רפאל כהן. www.raphael-cohen.com

 

(הכותב הוא מחבר הספר רב המכר "האיש שהצליח לשנות את הסרט",

מומחה בחשיבה יצירתית, מעביר הרצאות וסדנאות לחברות וארגונים וגם לקהל הרחב)

 






העצמה אישית ופרשת "וישלח"                 

 

מה בפרשה? 

בפרשה זו יעקב חוזר לארץ ישראל ומתכונן לקראת הפגישה עם אחיו עשו. יעקב חושש מאוד שאחיו עשו יהרוג אותו ולכן הוא מבצע כמה פעולות טקטיות: הוא חוצה את משפחתו ואנשיו לשני מחנות, מתפלל לבורא ושולח עדרי צאן ובקר כמתנה לעשו.

עם בוקר נפגשים עשו ויעקב על מחנותיהם. יעקב משתחווה שבע פעמים לפני עשו והם מתחבקים ומתנשקים: "וישתחו (יעקב) ארצה שבע פעמים עד גשתו עד אחיו. וירץ עשו לקראתו, ויחבקהו ויפול על צוארו וישקהו ויבכו".

בהמשך מלאך אלוקים קובע ליעקב שם חדש: "ישראל".

מה אפשר ללמוד מזה היום?

בפרשת "וישלח" אנו מקבלים מתכון מוצלח כיצד למוסס את השליליות, להתגבר עליה ולהפוך מצב שלילי למצב חיובי. יעקב מתפלל מתוך ביטול מוחלט כלפי הבורא: "קטונתי... הצילני נא מיד אחי, מיד עשו כי ירא אנוכי אותו פן יבוא והכני אם על בנים".

יעקב שולח לאחיו גם מתנות גדולות: עזים,פרות, אתונות.

המתנות הן לא רק ביטוי להנמכת האגו אלא גם כלי נשק רוחני במלחמה נגד השליליות.

אנו למדים מכך כי עלינו לתת מתנה או צדקה כדי שזו תכפר על מעשינו ותרכך את השליליות. כמו כן, יעקב גם מתכונן למלחמה: חוצה את המחנה לשניים, מתדרך את האנשים ומסדר אותם בסדר מסוים ומתוכנן לפרטים. הנשק הסופי ששובר את עשו לחלוטין: יעקב משתחווה לפניו שבע פעמים. האגו של עשו מתנפח, השליליות מתנפצת, עשו מתרכך, והטקטיקה החכמה של יעקב מנצחת בגדול.

השבוע יש לנו הזדמנות להתחבר לטקטיקה הזו של יעקב ולנצח בתחומים האישיים שלנו. זה הזמן לעשות "וישלח" -  לנסות להתפייס עם הזולת. להסיר חסימות ומחיצות, אפילו אם מדובר באדם שלא דיברנו איתו הרבה שנים או שמדובר בסיטואציה שלילית שקשה לנו להתמודד איתה.

בכוחן של התפילות והמחשבות החיוביות להפשיר כל מתיחות. יעקב הצליח להפוך מצב שלילי הגיוני של "והכני אם על בנים" - למצב חיובי, לא הגיוני,
של  "ויפול על  צווארו וישקהו" ...

השם "ישראל" הוא ביטוי של ניצחון. יעקב מגיע למעמד של ישראל (אותיות "לי – ראש"). הוא עובר ממצב של יעקב ("עקב"), כלומר אחד שעוקב ונגרר בפאסיביות אחר גורלו, למצב אקטיבי של נקיטת יוזמה יצירתית.

הפרשה נותנת לנו את הכוח להנמיך את האגו, להפוך מצבים שליליים למצבים חיוביים ולהגיע בחוכמה לדרגה של "ישראל".

שבת שלום.  רפאל כהן. www.raphael-cohen.com

 

(הכותב הוא מחבר הספר רב המכר "האיש שהצליח לשנות את הסרט",
 

מומחה בחשיבה יצירתית, מעביר הרצאות וסדנאות לחברות וארגונים וגם לקהל הרחב)

 


העצמה אישית ופרשת "ויצא"
 

                       

מה בפרשה?

יעקב יוצא מבאר שבע בדרכו לחרן והוא עוצר בבית אל. שם הוא נרדם ובחלומו רואה "והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו" והבורא מברכו ומבטיח לשומרו. בהמשך יעקב מבקש לשאת את רחל לאישה ומסכים לעבוד בתמורה לכך שבע שנים, אולם לבן מרמה אותו ומשיא לו את לאה במקום את רחל.

מה אפשר ללמוד מזה היום?

יעקב מייצג את תכונות אברהם ויצחק גם יחד. הוא בדיוק האיזון והחיבור בין השניים, ולכן אפשר לראות בסולם שמופיע בחלומו -  את יעקב עצמו. הוא הסולם שמחבר בין השמים לבין הארץ, בין הרצון לתת ולהשפיע (אברהם) לבין הרצון לקבל ולצמוח (יצחק).

יעקב מתמודד בנחישות וזוכה להצלחה דווקא בתקופת שהייתו בחרן. אף על פי שלבן מרמה אותו ומחליף לו את רחל בלאה ואף שאינו משלם לו שכר ראוי לעבודתו, יעקב יוצא מהיותו יושב אוהלים ורועה את הצאן במסירות וביושר (כפי שאמר לנשותיו "בכל כוחי עבדתי"), ובחרן הוא מקים את בית ישראל עד כי נאמר עליו: "ויפרוץ האיש מאד מאד".

במידה מסוימת ניתן לראות בסיפורו של יעקב את סיפורו של העם היהודי שנמצא בגלות, גורם לסביבתו ברכה ושפע כלכלי, אך חווה קשיים, מורדות ועליות ולבסוף חוזר לארץ ישראל. המלאכים העולים ויורדים בחלומו של יעקב הם סמל לעליות ולמורדות בעולם שלנו. כסף הולך וכסף בא, יש קשיים ויש הצלחות ...

הרב יעקב בן אשר (המכונה "בעל הטורים") כתב שהאותיות "סולם" בגימטרייה = "ממון"

בדיוק הגימטרייה של המילה "עוני", וכמו שהסולם מורכב משלבים וממדרגות ובני אדם "עולים ויורדים בו" – כך משפיע עלינו גם הממון.

הכסף מוריד את האדם  בבחינת "מוצב ארצה" או מעלה אותו לגבהים עד "שראשו מגיע השמיימה", אבל כדאי לאדם לזכור שהכסף – בדומה לסולם – אינו אלא רק אמצעי לטיפוס ולהתקדמות כלכלית, אך לעולם אין לעשותו מטרה בפני עצמה ...

רק כעשרים שנה מאוחר יותר יעקב חוזר לארץ ישראל למוד קשיים, ניסיונות ותחבולות, עליות ומורדות, אך כל אלה חישלו ועיצבו את מידותיו. הוא חוזר בן אדם חדש ומאוזן.

שבת שלום.  רפאל כהן. www.raphael-cohen.com

 

(הכותב הוא מחבר הספר רב המכר "האיש שהצליח לשנות את הסרט",
 

מומחה בחשיבה יצירתית, מעביר הרצאות וסדנאות לחברות וארגונים וגם לקהל הרחב)






העצמה אישית ופרשת "תולדות"    

 

מה בפרשה?

רבקה יולדת את התאומים עשו ויעקב.
עשו הופך להיות "
צייד, איש שדה" ואילו יעקב "איש תם יושב אוהלים". בהמשך: יצחק מבקש לברך את  עשו לפני מותו. רבקה שומעת את הדברים ומורה ליעקב לבוא אל יצחק, להציג את עצמו כאילו הוא עשו ולקבל במקומו את הברכה.

מה אפשר ללמוד מזה היום?
"ויתרוצצו הבנים (עשו ויעקב) בקרבה". עשו מסמל את היצר הרע, ויעקב מסמל את היצר הטוב. שני הכוחות הללו מתרוצצים כל הזמן אצל כל אחד מאיתנו. כיצד אפשר לנצח את היצר הרע? תשובה: לפעמים פשוט צריך להשתמש בנשק שלו: בתחבולות ובעורמה.
היצר הרע ינסה תמיד "לצוד" אותנו, ואילו מנגד אנחנו זקוקים לכלי נשק מתוחכמים נגד העצלנות, הספקות, הפחדים ונגד כל אותם אמצעים ודרכים שבהם משתמש "עשו" כנגדנו.

 

רבקה יודעת כי אם יעקב יישאר "איש תם יושב אוהלים", הוא יפסיד לעשו, ולכן היא מחייבת אותו לנקוט יוזמה ותחבולה. נראה כי יעקב נוקט מעשה לא מוסרי אלא שנשמת יעקב היא גלגול נשמת אדם הראשון. רבקה היא גלגול של חוה, ואילו עשו היה גלגול של הנחש.
בעבר הנחש רימה את חוה, ואילו עכשיו רבקה מתקנת ומרמה את עשו. הנחש מנע מאדם הראשון את כל הברכות, ועתה בא יעקב להחזירן. רבקה מבינה כי "בתחבולות תעשה לך מלחמה", וכדי לנצח בקרב יש להילחם וליזום מהלכים אקטיביים. השבוע אנו מקבלים את הכוח כדי להילחם בְּעורמה ובְחוכמה ולנצח את השליליות ואת היצר הרע שלנו.

אחד "הטריקים", לדוגמה, הוא "טריק העמדת הפנים": "מתוך שלא יבוא לשמה – בא לשמה", או בשפה האנגלית: "
First fake it and then make it
", כלומר לפעמים כדי להשריש התנהגות חדשה מסוימת עלינו לזייף ולהעמיד פנים. אם למשל קשה לנו לתת מחמאות, כדאי לנו "לרמות" ולהחמיא גם שאנו לא ממש מתכוונים לכך, משום שאם נעשה זאת הרבה פעמים, בסופו של דבר נצליח להטמיע את התנהגותנו החדשה ולהפוך אותה לחלק קבוע מהאופי שלנו. יש כמובן "טריקים" נוספים כדי להתגבר על עצלנות, על קיבעון מחשבתי, על פחדים שונים וכדומה. טריקים ותחבולות אלו יאפשרו לנו לצאת מן "האוהל" ומתבניות החשיבה האוטומטיות ולנצח במלחמת "עשו - יעקב" הפנימית שלנו.
בהצלחה ושבת שלום.
רפאל כהן. www.raphael-cohen.com

(הכותב הוא מחבר הספר רב המכר "האיש שהצליח לשנות את הסרט", מומחה בחשיבה יצירתית, מעביר הרצאות וסדנאות לחברות וארגונים וגם לקהל הרחב)

 

 




העצמה אישית ופרשת "חיי שרה"

 

מה בפרשה?
הפרשה נפתחת בתיאור מותה של
שרה בגיל 127. אברהם מבקש לקבור אותה בחברון ולצורך כך הוא רוכש את מערת המכפלה. בהמשך מסופר על עבד אברהם שהולך לארם נהריים, לוקח את רבקה איתו חזרה לארץ כנען, ושם היא נישאת ליצחק. אברהם נפטר כשהוא בן 175 "בשיבה טובה זקן ושבע" והוא נקבר במערת המכפלה יחד עם שרה.
מה אפשר ללמוד מזה היום?
הפרשה נקראת "חיי שרה" למרות שבעצם מסופר על מותה של שרה. מפתיע? לא כשמדובר באדם שמעשיו ודרכי חשיבתו השפיעו ומשפיעים על הסביבה האנושית גם לאחר שנפטר מן העולם הזה. על פי המסורת היהודית צדיקים נקראים במותם "חיים" (רעיון דומה נמצא בפרשת "ויחי" בה מסופר על מות יעקב), לכן הפרשה השבוע נותנת לנו הזדמנות להתחבר לאותה עשייה ענקית של שרה ואברהם, שהטביעה את חותמה גם לאחר פטירתם. פעמים רבות אנו רואים ומעריכים את מעשיו של אדם רק לאחר פטירתו משום שחסרונו מורגש, וכן משום שדרכו ומעשיו ממשיכים להתקיים ולבוא לידי ביטוי גם לאחר פטירתו.

כך היה עם שרה. על המילים "שני חיי שרה" כותב רש"י: "כולן שווים לטובה", כלומר שרה חיה את כל שנות חייה באופן חיובי למרות הקשיים, ולכל מה שהיא חוותה היא התייחסה באופן חיובי וראתה את הטוב שבכל דבר.

אף שבחייה היא חוותה קשיים לא מעטים, בסופו של דבר המציאות שנוצרה אחרי מותה, הייתה על פי דעותיה ומעשיה: יצחק בנה מקבל את כל השפע והברכה (ולא ישמעאל), היא זו שנקברת במערת המכפלה לצד אברהם (ולא הגר), אברהם שומר על קדושת יצחק ומנסה לשדך לו מישהי שלא מבנות כנען הלא טהורות - בדיוק כפי ששרה רצתה. הדרך שלה מנצחת ובאה לידי ביטוי לדורי דורות. שימו לב כיצד התורה מספרת לנו על מות אברהם: "וימת בשיבה טובה זקן ושבע". כמה אנשים זוכים למות כשהם שבעים מיצירה, מאהבה, מעשייה? התורה מלמדת אותנו כי רק על ידי עשייה ומהלכים יזומים ואקטיביים אפשר באמת לחיות. אם העשייה היא משמעותית מאוד, הרי שיש בכוחה להשפיע ולהחיות גם אחרים – ללא הגבלת מקום וזמן ...  
שבת שלום. רפאל כהן.
www.raphael-cohen.com

(הכותב הוא מחבר הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט", מומחה בחשיבה יצירתית, מעביר הרצאות וסדנאות לחברות וארגונים וגם לקהל הרחב)



 

העצמה אישית ופרשת לך לך      

 

מה בפרשה?

"ויאמר ה' אל אברם: לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך...
וילך אברם כאשר דיבר אליו ה' וילך אתו לוט, ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן". אברהם, שבשלב זה עדיין נקרא "אברם", מקבל ציווי
מהבורא ללכת לארץ כנען.
 

מה אפשר ללמוד מזה היום?

אברהם הוא המאמין הגדול שגילה לבני האדם את הבורא, שהוא אדון העולם
"שאין לו גוף ואין לו דמות הגוף", הוא אין-סופי והוא מעבר לדמיון האדם.

זוהי הסיבה שהבורא בוחר באברהם. אברהם נעתר והולך. הוא אינו שואל שאלות ואינו מתלונן, אלא הולך בהתלהבות ובאמונה מוחלטת.

מהציווי "לך לך" אנו למדים כי כל הזמן עלינו להיות במצב של הליכה, להתקדם,
להתעלות, לעשות מהלכים ושינויים. הציווי של הבורא לאברהם מכוון גם אלינו.
צא, ולך לך מן ההרגלים שלך, מן השגרה שלך, מן הסביבה המוכרת והנוחה
ועשה שינויים לטובה, תקן את המידות הלא טובות אצלך. "לך לך לעצמך, תקן את עצמך" (בלשון הזוהר בארמית: "לך לך לגרמך, לאתקנא גרמך").

אברהם כל הזמן נמצא בתנועה ובהליכה, וכשצריך לצאת ולהילחם הוא יוצא ומשחרר את לוט מן השבי. אברהם נלחם למען הזולת, יש לו נשמה ענקית (אחד הפירושים הנוספים של "לך לך" הוא שמדובר בנשמה הגבוהה של אברם, אב- רם, שהולכת מהעולמות העליונים, דרך מדרגות שונות – מולדתך/ארצך/בית אביך - לעבר העולם שלנו).

פירוש נוסף: לך לך מארצך – כלומר מההשפעה של הסביבה שלך,
וממולדתך – מהתכונות שנולדת איתן, ומבית אביך – מהחינוך שספגת בבית הוריך.
במילים אחרות : לך לך וצא מכל הדברים המשפיעים על אישיותך.
התעלה מעל הטבע שלך, הרגליך, חינוכך ועשה מהלכים לשינוי ולשיפור.

הקריאה "לך לך" מופנית לכולם, אך לא כולם מסוגלים לשמוע.
יש מי ששומעים - אך מתעלמים מן הקריאה הפנימית, ויש כאלה ששומעים
ויודעים שצריך לעשות משהו - אך לבסוף לא עושים דבר.

פרשת "לך לך" נותנת לנו כוח להתעורר מלמטה, וגם נותנת לנו מוטיבציה לעשות מהלכים חדשים ומוצלחים, אפילו אם הם נראים בהתחלה לא קלים או לא הגיוניים ...

שבת שלום. רפאל כהן.  www.raphael-cohen.com
(רפאל כהן הוא מחבר הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט", המעניק כלים לדעת מה הייעוד שלך מתוך הפרשה שנולדת בה. רפאל מעביר הרצאות וסדנאות גם לקהל הרחב)

 





פרשת "וזאת הברכה" ושמחת תורה (שמיני עצרת)

 

מה בפרשה?

פרשת "וזאת הברכה" היא הפרשה האחרונה בספר דברים ולמעשה האחרונה בתורה כולה. זמן קריאת הפרשה יהיה תמיד בחג שמחת תורה, גם אם הוא לא חל בשבת.

"וזאת הברכה אשר ברך משה איש האלוקים את בני ישראל לפני מותו".

הפסוק הראשון מתמצת את הפרשה כולה: תחילה משה מברך את שבטי ישראל, ולבסוף מופיעים 12 פסוקים שחותמים את התורה, ועוסקים במיתתו ובקבורתו של משה רבנו.

בני ישראל מתאבלים על משה ומקבלים עליהם את הנהגת יהושע בן נון.

פרשת "בראשית" תיקרא במלואה גם בשבת שאחרי שמחת תורה, והיא למעשה הפרשה הראשונה של התורה כולה.

מה אפשר ללמוד מזה היום?

בשמחת תורה מסיימים לקרוא את התורה ומיד מתחילים לקרוא אותה מחדש. מכאן אנו למדים כי הסוף תמיד יהיה קשור להתחלה חדשה. לַסיום יש חשיבות והשפעה על תחילת השנה, ואילו לתחילת השנה יש חשיבות והשפעה על השנה כולה. זו הסיבה שכדאי להכניס הרבה שמחה ביום שמיני עצרת, שמכיל בתוכו גם סיום (פרשת "וזאת הברכה") וגם התחלה חדשה (פרשת "בראשית"). חג שמחת תורה נחוג תמיד בתאריך כ"ב בתשרי (כ"ב בגימטרייה = 22. אותן 22 האותיות העבריות שהן אבני הבניין של המילים בתורה).

האות  ל' מסיימת את התורה (במילה "ישראל"). האות הגבוהה הזו מסמלת תקווה, חיבור רוחני ונשיאת עיניים למעלה.

האות ב' מתחילה את התורה (במילה "בראשית") ומסמלת ברכה, שפע, בריאה וצמיחה.
כך כדאי לסיים שנה ולהתחיל שנה חדשה. השמחה העצומה שאנו מייצרים בשמחת תורה תלווה אותנו ותיתן לנו כוחות נוספים לכל השנה. יש באפשרות השמחה לנקות ולטהר אותנו. האות למד והאות בית יוצרות את המילה לב. הלב פועם מתחילת החיים ומסתיים לפעום בסיומם. הלב מבטא את מעגליות השנה והחיים.

 

אחרי חודש תשרי המלא בחגים, יגיע בשבוע הבא חודש מר- חשוון, שהוא כביכול מריר בגלל שאין בו חגים. השמחה המשחררת בחג שמיני עצרת תיתן לנו חיזוק נוסף כדי להפוך את השלילי -  לחיובי, את האדישות -  ליוזמות חדשות, את הקיבעון – לשחרור וגמישות מחשבתית, ואת מר חשוון ל – רם חשוון ...

שמחת התורה היא שמחת החיים – "עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר"

(משלי ג פסוק י"ח).

חג שמח ושנה נפלאה לכולנו אמן.

רפאל כהן.  www.raphael-cohen.com
(הכותב הוא מחבר הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט",
מומחה בחשיבה יצירתית, מעביר הרצאות לחברות וארגונים בארץ ובחו"ל).

 

 

 





העצמה אישית ופרשת "ניצבים   +  וילך"           

 

מה בפרשה? 

השבוע קוראים את פרשת "ניצבים" יחד עם פרשת "וילך".
פרשת "ניצבים" תופיע תמיד בשבת שלפני ראש השנה
ואף על פי שהיא קצרה למדי, 40 פסוקים בלבד, זוהי אחת הפרשות הנשגבות והנפלאות: "אתם ניצבים היום כולכם לפני ה' אלוקיכם, ראשיכם, שבטיכם, זקניכם ושוטריכם כל איש ישראל... מחוטב עציך עד שואב מימיך לעברך בברית ה' אלוקיך".

משה ממשיך בדברים נפלאים על היכולת הניתנת לאדם להתקרב בפשטות ובקלות להכרת הבורא ועל הבחירה בין החיים למוות ובין הטוב לרע: "כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצווך היום, לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא, לא בשמים היא ... ולא מעבר לים היא ... כי קרוב הדבר אליך מאד, בפיך ובלבבך לעשותו".

פרשת "וילך" הצמודה מכילה 30 פסוקים בלבד, והיא הקצרה ביותר בתורה. משה מעביר את ההנהגה ליהושע בן נון, מעודד את העם לקראת הכניסה לארץ, ומחזק את רוחו של יהושע בן נון בברכת "חזק ואמץ".  

מה אפשר ללמוד מזה היום?

לקראת השנה החדשה ("לקראת הכניסה לארץ החדשה") אנו זקוקים לעידוד ולחיזוקים. הפרשה נותנת לנו כוח להיות מאוחדים, ולהתייצב איתנים ובקומה זקופה לקראת השנה החדשה. משה מבטיח לנו כי הדבר פשוט. לא בשמים ולא מעבר לים, "בפיך ובלבבך לעשותו" – כלומר זה תלוי ברצונותינו ובמעשינו.

אם דאגנו לנקות את השליליות, נגיע מוכנים לראש השנה, ויהיה לנו קל להתחבר ולהתמלא באורו הטוב של הבורא. האור מתפשט בפשטות וזמין לכולם, אך יש כאלו שמסבכים את הדברים ולא נותנים לאור להיכנס.

ספקות, פחדים, מילים ומחשבות שליליות גורמים לחסימות ולסיבוכים, בשעה שהמציאות עשויה להיות פשוטה מאוד. לעתים אנו מדמיינים סיטואציות מסובכות, אך במבט לאחור מסתבר שהיה פשוט וקל.

בחודש אלול, ובפרט השבוע, אנו מקבלים את הכוח לשוב לחשיבה הפשוטה והבהירה.
פרשת "וילך" הצמודה מכינה אותנו ללכת ולעשות שינויים לטובה.

התורה מדגישה כי עלינו לעזוב את המצב הקודם ולצעוד למציאות אחרת ולשנה חדשה טובה יותר מקודמתה. "ההליכה" מצביעה על עשייה, והעשייה שלנו היא הדבר החשוב.

מלאכים בתנ"ך נקראים "עומדים", ואילו בני אדם נקראים "מהלכים", כלומר למלאכים אין בחירה חופשית כפי שיש לבני אדם. מלאך נשאר באותה מדרגה בסיסית שבה נברא, ואילו אנחנו, בני האדם, יכולים לעשות שינוי, לשפר עמדות, ליזום מהלכים וללכת למקום טוב יותר מן המקום שהיינו בו קודם. "בפיך ובלבבך לעשותו".

 

שבת שלום ושנה טובה. רפאל כהן.  www.raphael-cohen.com
(הכותב הוא מחבר הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט",
מומחה בחשיבה יצירתית, מעביר הרצאות לחברות וארגונים בארץ ובחו"ל).







העצמה אישית ופרשת "כי תצא"
              

 

מה בפרשה? 

"כי תצא למלחמה על אויביך ונתנו ה' אלוקיך בידך ושבית שביו, וראית בשביה אשת יפת תואר... והבאתה אל תוך ביתך וגילחה את ראשה... ובכתה ירח ימים".
בהמשך מופיעה מצוות המעקה: "כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך, ולא תשים דמים בביתך, כי ייפול הנופל ממנו", כלומר יש לנהוג בזהירות ולשים מעקה בטיחות.

 

מה אפשר ללמוד מזה היום?

התורה כתובה בצפנים ובקודים שרלוונטיים גם היום. "המלחמה" היא המלחמה היום-יומית שלנו ביצר הרע ובכוחות הרוע. בשבוע שעבר ציוותה עלינו התורה לשים שופטים ושוטרים אישיים, אך לעתים אין זה מספיק ויש לצאת למלחמה וליזום מעשים חיוביים.

האישה "יפת התואר" מסמלת את הנשמה שיורדת למטה "ונשבית בשבי" הגוף.
גם לנשמה וגם לגוף יש אויבים שצריך להילחם בהם, וכדי להביא את הנשמה לבית ("וישבה בביתך"- כלומר להשיב אותה למצבה הראשוני), "וגלחה את ראשה" – יש לטהר אותה מכל שליליות. "ובכתה ירח ימים" – רמז לחודש אלול, חודש התשובה שבו יש לנו אפשרות לשוב למצב הבתולי הטהור. מדובר במלחמה הרוחנית של כל אדם, אך כדי לנצח במלחמה ראשית יש לצאת מהתרדמה ולהיות מודע לכך שיש אויב. כאשר  אנו מכירים ביצר הרע ומוכנים לצאת למלחמה נגדו -  אנו נמצאים בעמדת עליונות ("על אויבך").

בהמשך התורה מזהירה: "ולא תשים דמים בביתך, כי ייפול הנופל ממנו", כלומר בנה לך מעקה ביטחון למנוע נפילה והרג.
מדוע משתמשת התורה פעמיים בשורש נ.פ.ל ? הרי איש לא נפל, ומדוע התורה מכנה אותו "נופל" כאילו כבר נפל? התשובה: אם אין מעקה, ומישהו נפל מהגג, סימן שהוא היה צריך ליפול, זה היה הגורל שלו. "הסרט" שלו. השאלה היא למה הוא נפל מהגג שלך? למה אתה היית צריך להיכנס ל"סרט" שלו?  כנראה לא שמת "מעקות" ולא יצאת למלחמה עיקשת על אויבך...,  רש"י כתב על כך: "ראוי זה ליפול, ואף על פי כן לא תתגלגל מיתתו על ידך".

"המעקה" הוא שם קוד למעקות ולמעשים רבים שעלינו לצאת ולעשות, לצאת ולהילחם בשליליות וביצר הרע כדי להיטיב את חיינו, למנוע תקלות ונפילות ולהגיע מוכנים לראש השנה הבא עלינו לטובה.   שבת שלום. רפאל כהן.  www.raphael-cohen.com

(הכותב הוא מחבר הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט"
המעניק טיפים וכלים לדעת מה הייעוד שלך מתוך הפרשה בה נולדת,
מרצה בחשיבה יצירתית ובחוכמת היהדות).

 

 


 

העצמה אישית ופרשת "שופטים"            

 

מה בפרשה? 

"שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך... ושפטו את העם משפט צדק.

לא תטה משפט, לא תכיר פנים ולא תיקח שוחד, כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים, צדק צדק תרדוף למען תחיה".

רוב המצוות בפרשה כבר הוזכרו בעבר, אך הדגש כאן הוא על צדק ומוסר. משה מבקש מהעם לדאוג לכוהנים, לשבט לוי, שאין להם נחלה, לא לשמוע לנביאי שקר ולשפוט בצדק.

מה אפשר ללמוד מזה היום?

"שופטים ושוטרים תיתן לך" (ולא לכם), מלמדנו כי כל אחד חייב לקחת אחריות אישית על מעשיו. כל אחד צריך בראש ובראשונה לשמש כשופט וכשוטר כלפי עצמו -  השופט מחליט, ואילו השוטר מבצע.

"תיתן לך בכל שעריך" – כלומר כדאי לעצור ולסגור את השערים בפני פיתויים לא מוסריים. דמיינו מה היה קורה אילו היינו אומרים, עושים או אוכלים ללא הגבלה כל מה שאנו רוצים. השערים נמצאים בפתח, אולם הם חיצוניים, ולכן נגישים ליצרים הרעים.

"לפתח חטאת רובץ" נאמר בפרק ד' בספר בראשית – והכוונה היא גם לפתח פיזי כמו שער הכניסה (ולכן צריך להגן על הפתח על ידי המזוזה), אך שער יכול לסמל גם את חמשת החושים שלנו, שהם השערים שלנו לסביבה, ומכיוון שהם נגישים – שם תימצא הנטייה להתפתות.

מעניין כי פרשת "שופטים" תופיע תמיד בפתחו של חודש אלול, חודש התשובה, הסליחות והניקיון הפנימי כהכנה לימי ראש השנה ויום הכיפורים הקרבים ובאים. בחודש אלול, מזל בתולה, יש בכוחנו לנקות את גיליון ההתנהגות שלנו ולהשיבו למצב בתולי.

"תשובה" היא מלשון להשיב, להחזיר אותנו למצב השורשי, ללא חטאים, כמו עוּבר הנהנה מהגנה מוחלטת מפני שליליות. פרשת "שופטים" וחודש אלול מעניקים לנו את המנוף ואת הכוח לעבור את תהליך ה"ניקוי" בהצלחה.

גם צדיקים גמורים עוברים את תהליך התשובה (לכן כדאי להשתחרר מקונוטציה של ממסד דתי, צורת לבוש מסוימת וכדומה ...זו לא הכוונה הפנימית של "תשובה").

"תשובה" זה שם צופן להשבת מצב התודעה של האדם למצב שהיה קיים לפני חטא האדם הראשון; תוצאה של חיבור הגשמיות למצב הרוחני העוברי, השורשי והמושלם.

שבת שלום. רפאל כהן.
נפתחה ההרשמה לסדנאות החדשות. פרטים באתר:
www.raphael-cohen.com

(הכותב הוא מחבר הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט",
המעניק טיפים וכלים לדעת מה הייעוד שלך מתוך הפרשה בה נולדת).

 







העצמה אישית ופרשת "ראה"         

 

מה בפרשה? 

"ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה: את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה'... והקללה אם לא תשמעו... וסרתם מן הדרך... ללכת אחרי אלוהים אחרים".

לאחר ההקדמה בדבר חופש הבחירה בשתי האפשרויות האלה, עוסקת הפרשה במגוון המצוות שבהן מחויבים בני ישראל לאחר כניסתם לארץ ישראל.

מה אפשר ללמוד מזה היום?

מפרשת "ראה" אנו יכולים ללמוד על נושא הראייה. נדמה כי יכולת הראייה של האדם עשויה להספיק כדי לקבל תמונה רחבה ואמתית, אך בסופו של דבר מדובר באשליה אופטית. אנו רחוקים מלראות את כל התמונה. ראייה רוחנית אמתית היא נכונה יותר, אך מושגת בעמל ודורשת אימונים. ברגע שרמת המודעות שלנו עולה, יכולת הראייה הרוחנית שלנו מתרחבת.

יכולת זו עשויה לקבל גם ביטוי פיזי: למשל, נשים הרות מספרות כי בתקופת ההיריון "פתאום" הן פוגשות ומבחינות בהרבה נשים בהיריון , ודומה הדבר אם אתה אבא טרי: "פתאום" אתה רואה תינוקות מזווית ראייה חדשה.

האם אותם תינוקות או נשים בהיריון לא היו קודם? בוודאי שהם היו, אבל אנחנו משום מה לא הבחנו בהם. כמה פעמים הכתובת הייתה על הקיר ואנו לא ראינו? מנגד, פעמים רבות נתקלנו בקשיים ("קללות") והחלטנו החלטות לא טובות, אך בדיעבד הסתבר כי החלטות אלו היו טובות ומבורכות.

לכל פעולה שאנו עושים יש השפעה גם אם איננו רואים מיד את התוצאות. משה רבנו מבטיח כי אם נפעל בהתאם לחוקי החיים והתורה, נוכל לראות ולקרוא נכון את "המפה היומיומית" ובכך לזכות לברכה במעשינו, אך אם חלילה נסטה מן החוקים, כושר הראייה ייחלש, והחלטותינו יהיו שגויות ויגרמו לקשיים ולמכשולים (בלשון הכתוב: "קללות").

פרשת "ראה" מאפשרת לנו לחדד את חוש הראייה הרוחני שלנו, היא נותנת לנו כוח להילחם בפחדים, בספקות, באגו ובאותם מחסומים שבעצם מונעים מאתנו לראות בבהירות את התמונה הרחבה יותר.

בדיחה: מספרים על שני אנשים שהלכו להנאתם ביער, האחד ערני שרואה את התמונה הרחבה, והאחר אדיש שלא רואה את התמונה הרחבה. לפתע מגיח מאחוריהם אריה. הערני זורק את תיקו ומתחיל לרוץ. האדיש  קורא לעברו:
"מה אתה רץ? אתה חושב שאתה יכול לרוץ יותר מהר מאריה?"
"אני בסך הכול צריך לרוץ יותר מהר ממך... !" צעק לעברו הערני והמשיך במרוצתו ...

שבת שלום. רפאל כהן. : www.raphael-cohen.com

(רפאל כהן הוא מומחה בחשיבה יצירתית ובחוכמת היהדות.
מחבר הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט" העוסק בהעצמה אישית ומעניק טיפים וכלים לדעת מה הייעוד שלך מתוך הפרשה בה נולדת).

אודות | טיפים לדייט | מומלצים | פרשת השבוע | שאלות ותשובות | תקנון | צור קשר

Jewdate הוא מאתרי ההכרויות המתקדמים ברשת בתחום השידוכים והכרויות לדתיים - מדובר למעשה במערכת הכרויות מתקדמת המעוצבת בסגנון קליל ומודרני ידידותי מאוד לגולש (וכתרשמו תבינו בדיוק למה הכוונה...) עם מערכת של צ'טים ווידאו ליצירת קשר אונליין, כולל מסנג'ר המאפשרת פניות למשתמשים באופן קל וקיום שיח שוטף ונוח. המערכת פותחה בצורה המתקדמת ביותר על מנת למצוא שידוכים והכרויות לדתיים בהתאמה הדדית לפי הקריטריונים שסיפקתם. מערכת הוידאו צ'ט פותחה על מנת שתהליך הסינון יהיה קל ופשוט יותר על מנת להפוך לאתר המוביל בתחום שידוכים והכרויות לדתיים.

                              * נציין ונאמר כי השימוש באתר הוא חינמי לגמרי, שיהיה בהצלחה ובאהבה!